21 slussar på en dag är nu vårt rekord! Och det kommer inte att förändras eftersom vi har avverkat sträckan med flest slussar. Nu har vi dessutom bytt kanal igen och glider nu fram på Saone. Här är det mycket färre slussar och man får köra fortare så nu kommer vi att kunna avverka lite längre sträckor. Men dagarna med många slussar har satt sina spår, vi är båda lite trötta i kroppen och jag har i ett par dagar haft värk i nacken och ena skuldran, men det är på väg att bli bra igen. Den 9/7 kom vi till en ort som heter Corre och hade tänkt att gå in vid en marina där men kanalen in till marinan var bara 1,6 djup. Vi gjorde ändå ett försök men kölen gick i botten och vi fick vända om. Som tur var fanns ytterligare ett ställe att lägga till på, så vi fick slussa upp en sluss och gå dit istället. I efterhand är vi glada för det för det var den hittills trevligaste hamn vi legat i! Tjejen som jobbade där pratade till och med bra engelska. Och det fanns duschar! Det vi nu efterlyser är en tvättmaskin, sedan jag och Frida kom har vi inte lyckats tvätta annat än i handfatet. Det är ju bra att det är så varmt för det går ju inte åt så mycket kläder och trosor och kalsonger är lätt att fräscha upp.

Hamntjejen i Corre hjälpte oss att boka en taxi till tidigt på morgonen den 10/7 för då drog vi till Paris på en mikrovisit.Taxin tog oss till grannstaden Vesol där vi hyrt en bil. Hanna kom flygande från Köpenhamn och vi mötte henne på flygplatsen. Bilresan tog 3,5 timme. Vi parkerade på flygplatsen och tog tåg till centrala Paris där vi såg Notre Dame och övre halvan av Eiffeltornet innan vi åt lunch och sedan tog oss tillbaka till flygplatsen och mötte Hanna. Frida var nog lite besviken på att vi inte såg hela tornet och att vi inte hann med någon shopping men det vägdes upp av att träffa Hanna igen. Efter midnatt kom vi tillbaka till Corre och Morabeza och vi somnade som stockar allihop. Igår, 11/7, gled vi så in i Saone. Och nu upplever vi det lugna kanalivet. Det är som sagt långt mellan slussarna och vi hinner slappa lite. När vi lämnade Vosges så lämnade vi även vår fjärrkontroll så nu är det nytt system som gäller ett tag. Innan slussen så hänger en vajer över kanalen och på den ett långt plaströr som man ska ta tag i och vrida runt för att aktivera slussen, väl inne så är det som förut, en blå stång som man ska lyfta uppåt.
 |
Röret man ska vrida på för att aktivera slussen |
Tankning är ju ett problem och igår var dags att fylla båten med våra två extradunkar. När vi gjorde det förra gången så hällde vi först över från dom stora dunkarna till mindre som vi sedan fyllde i båten. Det blev lite söligt och både Micke och jag luktade disel efteråt. Sedan dess har Micke gått och klurat på ett annat sätt att tanka på och igår skred han till verket och tillverkade en hävertpump som fungerade utmärkt! Så nu har vi diesel i tanken men inget i dunkarna och jakten på tankställe börjar igen.

När Hanna kom så hade hon med sig lite saker vi beställt av pappa så igår kväll lagade jag och Micke skylighten i kajutan vars ena fäste varit trasigt och vi tillverkade en ny bimini som ska testas och utvärderas idag (12/7). Förutom det hade Hanna med sig kaviar! Solen fortsätter att skina och det är ordentligt varmt på dagarna men det svalnar av under natten vilket är skönt. Men det är ingen idé att gå och lägga sig tidigt för då är det alldeles för varmt i båten. Igår körde vi om vår vän Skotten, hans båt går väldigt långsamt så tyvärr kanske vi inte kommer träffa honom mer men minnas honom kom vi göra. Han ska liksom vi stanna till i Lyon så kanske han kommer ifatt oss där. Det är märkligt hur dagarna och veckorna går, nu har jag och Frida varit här i fyra veckor redan. Eftersom vi hela tiden upplever nya saker och intrycken hela tiden varierar så går tiden så fort. Nu är kl 9.30 och alla andra sover fortfarande. Vi har gått upp ganska tidigt hela tiden så jag tycker det är dags för framförallt kapten Micke att sova ut. Jag ska ge mig ut på baugette och vattenjakt. Ha det bäst!
 |
Skottens båt |
 |
Manuell vridbro |
 |
Micke med döttrar |
 |
Biminiutveckling |
No comments:
Post a Comment